Den är laborationen är till för att vi ska lära oss om olika geometriska formerna och namn.
Vi jobbade två och två, vi började med att få åtta kort som vi skulle beskriva för vår partner. Min partner skulle i sin tur utifrån min beskrivning rita det jag beskrev. Vi turades om.
Efter det var gjort så skulle vi fota av de olika geometriska formerna som vi kunde hitta.
Vi hittade nästan alla former i rummet vi befann oss i, men några hittade vi även i korridoren.
Här är olika geometriska figurer som vi kunde hitta här i skolan.
Vi började med de vi hittade i klassrummet.
Här hittade vi en kvadrat i en rektangel.
Här en cirkel.
Här hittade vi en likbent triangel och en rätvinklig triangel.
Tar man bort pappret så ser man tydligare att det är ett parallellogram.
Tillslut hittade vi en en romb.
De vi kände till var kvadrat, triangel, cirkel och rektangel, vi har tidigare kommit i kontakt med dessa via skolan.
Vi hade också hört talas om rätvinklig och likbent triangel.
Det vi fick lära oss idag var :
Vad en romb och ett parallellogram är.
Slutsatsen är att nästan allt runt omkring oss har geometriska former,
alltifrån klassrummet, själva skolan, klockan osv osv.
bra jobba.:D
SvaraRadera